Wat zal het volgende punt worden?
Dat zal u hier gaan zien. of laat HIER weten wat uw vraag is.
AGENDA
Per 01-01-2024 worden we officieel een vereniging
12-07-2023
Aan alle huidige huurders van een volkstuin op complex Bergenshuizen.
De vereniging is een feit, vanaf vandaag gaan we in overleg/verder aan het werk met de gemeente om per 01 01-2024 het complex over te nemen als vereniging en samen met u als gebruiker(s) van één of meerdere tuinen er een fijne vereniging van te maken.
Zoals bij iedere vereniging kan het bestuur het niet alleen, maar moeten we met zijn allen er iets van maken.
Alle (huis)regels die golden bij de gemeente, gelden nog steeds op 01-01-2024. Er veranderd alleen dat waar er "gemeente" stond dat je nu moet lezen "het bestuur".
Namens het Bestuur veel tuinplezier gewenst
Ps. Aanstaande zaterdag 14-7-2023 gaan we een start maken met het schoonmaken en groen maken van de porto cabin (mits het weer het toe laat). Mocht u mee willen helpen, dan bent u van harte welkom.
Heeft u thuis nog ergens een goed tafel, wat goede stevige stoelen staan of zelfs een tuinsetje met parasol, waar u niets mee doet, dan kunt u deze doneren aan als inrichting van ons gezamelijk "Volkstuinhuisje".
29-06-2023 Vergadering met de leden
Korte samenvatting
Eerder heeft de gemeente aangegeven om van het beheer van de tuinen af te willen en dit in eigen beheer te geven in de vorm van een vereniging. Uit de eerste informatieavond zijn hier een aantal mensen geselecteerd die de werkgroep van Bergenshuizen (Schorvert) zijn geworden.
Even de werkgroep leden voorstellen
Deze personen zijn inmiddels circa een jaar met de gemeente in overleg over hoe we dit het beste kunnen verwezenlijken.
Inmiddels zijn er diversen dingen gebeurt o.a.
Wat wil de werkgroep
VRAGEN?
Gelieve korte specifieke vragen, aangezien de tijd van deze avond beperkt is.
Uitgebreide vragen zijn ook altijd welkom op info@volkstuinenvught.nl of via het contactformulier op de website.
09-05-2023 Laatste stand van zaken
Hieronder weer een overzicht van de laatste punten :
18-03-2023 Laatste stand van zaken.
Uiteindelijke overdracht Gemeente vught naar Vereniging in eigen beheer.
01-01-2024 is ons doel om onze vereniging officieel over te dragen van de Gemeente Vught naar ons eigen beheer in de vorm van een vereniging. Dit is geen harde datum, maar het is wel belangrijk om een streefdatum te hebben.
Uiteindelijke samenwerking met de gemeente na de overdracht
Antwoord Gemeente Vught : Voor de overdracht, maar ook erna steunt de Gemeente Vught de vereniging. Ook als de vereniging staat, zullen wij nog een tijdje (half jaar / jaar) als achtervang / vraagbaak voor de vereniging, dienen. Het is niet dat wij meteen per 1-1-2024 onze handen er volledig vanaf zullen trekken. Wij blijven verhuurder van het complex, dus laten we zorgen dat we gewoon altijd goed contact houden onderling. Wel is het zo dat straks de vereniging de meeste zaken zelf zal moeten regelen. Maar nogmaals wij verdwijnen niet uit beeld.
Besloten om een website aan te maken om een centraal punt voor de huurders te creëren voor vragen/opmerkingen.
Hiervoor hebben we de webstie volktuinenvught.nl het leven in geroepen. Hier kan iedere huurder terecht met vragen en/of opmerkingen. Besproken punten zullen tijdens de opbouw van de verening hierop vermeld worden, om het geheel zo transparant mogelijk te houden voor alle huurders.
Wie zit er in de werkgroep?
Namens de Gemeente Vught zitten Robin en Anita in de werkgroep. Namens het volkstuinencomplex zitter er Ton, Koen, Gertie en John in de werkgroep. In verband met het AVG zijn er geen achternamen genoemd, indien u contact wilt met de werkgroep, wil ik verzoeken bovenaan de website op contact te drukken.
Materiaal op het complex
Uiteindelijk willen we proberen om zoveel mogelijk materiaal en diensten op deze site te vermelden. Het is aan ieder op zicht of hij/zij zijn/haar materiaal beschikbaar wilt stellen voor het gebruik van andere. Het is ook aan diegene of hij/zij daarvoor een vergoeding wil hebben. Bijvoorbeeld tuin 81 (John) heeft een palenboor. Het is natuurlijk van de zotte als iemand anders op het complex een palenboor gaat kopen, terwijl John er thuis 1 heeft staan.
Dit zal later op de website verwerkt worden tot een overzichtelijk geheel.
Is er behoefte aan een ontmoetingsplek / wc / opslag op het complex?
In het begin is er gesproken over een koffiehuis, hier was weinig behoefte aan. Ook omdat dit kosten met zich mee bracht, waar niet iedereen op zat te wachten. Het doel is om 1 plek aan te wijzen, waar uiteindelijk het informatiebord komt te staan voor ons complex. Als we in de toekomst spullen gaan aanschaffen als vereniging, is het misschien prettig om deze goed en veilig op te slaan. Hiervoor mogen we iets bouwen/plaatsen van maximaal 12 m2 oppervlakte en maximaal 2.5 meter hoog.
Daarnaast willen we een ontmoetingsplek creëren, waar we samen kunnen komen als er iets georganiseerd zal worden. Dit kan gewoon een oppervlakte zijn waar we bij goed weer samen kunnen komen (onder het genot van een hapje of drankje).
Maar dat zal de toekomst uit moeten blijken.
Een WC was op zich een goed idee, echter zal deze dan ook moeten worden onderhouden en voorzien moeten worden van de nodige afvoer, aanvoer water en/of elektriciteit.
Wij willen wel even benadrukken, dat het natuurlijk niet de bedoeling is om uw behoeftes op het complex te doen. U kunt zich ongetwijfeld voorstellen dat dit niet gezond is voor uw medehuurders op het complex.
Op het moment dat we een vereniging zijn zullen we zelf een plek moeten zoeken voor onze jaarlijkse bijeenkomsten.
Het lozen van (groen) afval in de bermen
De gemeente heeft alle bermen weer schoon gemaakt. Aan het begin van het complex staat een bord (en in de voorwaarden die iedereen heeft getekend) staat duidelijk dat het niet is toegestaan om uw afval ergens op het complex te lozen. Dit kunt u gewoon thuis in de groenbak doen of naar de stort brengen.
Als we een vereniging zijn, gaan we kijken of we hier een oplossing kunnen bedenken om dit probleem beter op te lossen.
Mocht u hier een idee voor hebben dan horen wij dit graag.
Wij hebben containers overwogen, maar we zijn bang dan buitenstaanders dan onjuist gebruik gaan maken van deze containers. Net voor de overdracht naar de vereniging kan de gemeente eenmalig een groencontainer plaatsen.
Een belangrijk punt is, dan na de overdracht het illegaal storten een punt zal worden voor de vereniging en daardoor de kosten voor het opruimen dus ook. Dus als huurders niet zitten te wachten op verhogingen van de huur, zorg er dan voor dat de vereniging in de toekomst geen onnodige kosten hoeft te maken voor de troep die de huurders lozen.
Vorst en de watertappunten
Nu sluit de Gemeente Vught op 1 november het water af en opend deze weer op 1 april in verband met het kapot vriezen van de leidingen. In de toekomst zal iemand van onze vereniging deze taak op zich moeten nemen.
Wat gebeurt er met de jaarlijkse kosten van de voltuinenen als we een vereniging zijn?
Ons hoofddoel is om de kosten gelijk te houden, naast natuurlijk de jaarlijkse indexering. Er is ooit gesproken om de vereniging te starten met een startkapitaal, echter dit resulteerd tot een directe huurverhoging in het eerste aankomende jaar. En dat was niet ons doel. We gaan dus als vereniging ouderwets sparen voor aanpassingen in de toekomst.
Wat omtrent de bestaande bebouwingen op sommige tuinen.
Er is een brief rond gegaan, waarin stond dat een iemand de huidige status van van het complex ging beoordelen aan de hand van het bestemmingsplan. Deze brief bracht wat onrust bij de mensen die buiten de regelgeving en huurovereenkomst hebben gebouwd. Het resultaat in het kort. Momenteel word er niet gehandhaafd op de bebouwingen die er staan. Diegene die groter hebben gebouwd dan in de huurovereenkomst is vermeld, zijn zich hiervan bewust. Indien de toekomst anders zal blijken is iedere huurder van de tuin (waar een te groot bouwwerk op staat), zelf verantwoordelijk voor het verwijderen van het bouwwerk indien dit nodig is. Bij het opzeggen van de tuin, dient het perceel zwart opgeleverd te worden en vrij van bebouwingen.
Ophogen van de tuinen
De gemeente heeft gevraagd om aan te geven om welke tuinen dit gaat. Wel met de opmerkingen als we tuinen gaan ophogen, dat deze dan helemaal zwart worden opgeleverd. Kortom vrij van bebouwingen en het resultaat is dat die tuin dan helemaal opnieuw zal moeten beginnen met zijn tuin. Indien hier behoefte aan is, horen wij dit graag via het contact formulier.
Wat is slecht onderhoud van de tuin?
Dat is een heel goed punt. Het doel van het complex is een volkstuinencomplex. In de regelgeving staat duidelijk wat wel of niet mag op een volktuin. Iedereen wil natuurlijk zijn tuin zo mooi mogelijk maken, plantjes laten groeien e.d. Maar soms vliegt het onkruid je om de oren. Zorg er zelf voor dat je tuin en zo goed mogelijk uit ziet en je buren geen last hebben van het onkruid wat op jou perceel groeit.
Toegankelijkheid voor huurders en buitenstaanders.
Op dit moment zijn we druk bezig om het hekwerk om het complex in een zodanige staat te krijgen dat buitenstaanders geen toegang hebben tot het complex.
Het is dan natuurlijk ook van belang dat de poort gesloten word bij aankomst en vertrek. Dat tuinders altijd hun sleutel mee nemen om buiten gesloten te worden of opgesloten op het terrein.
Waar ligt het onderhoud van omliggende bomen?
Dit ligt bij de Gemeente en zal in de toekomst daar ook bij blijven liggen.